Tennis calls ‘out’ on Arabsat complicity in “mass scale piracy” | Security | News | Rapid TV News
By continuing to use this site you consent to the use of cookies on your device as described in our privacy policy unless you have disabled them. You can change your cookie settings at any time but parts of our site will not function correctly without them. [Close]
Saudi Arabia is rebutting allegations from global sports governing bodies that the infamous beoutQ service is based in The Kingdom amid mounting pressure that the pirate TV station has to be shut down immediatley.
BBC Wimbledon UHD 9july2018

The International Tennis Federation and Association of Tennis Professionals (ATP) are among those who have called for the “immediate closure of the illegal Saudi Arabian-based piracy operation beoutQ” for broadcasting tennis content across the Middle East and North Africa (MENA) without being licensed to do so.

The tennis organisations join world football’s governing body FIFA, European football’s governing body UEFA, African football’s governing body CAF, and Formula One racing in their condemnation of beoutQ.

“The united voice of condemnation from world tennis joins the chorus of the world sports organisations that have been calling for Arabsat to stop facilitating the mass-scale piracy and for decisive action to be taken to stamp out beoutQ,” a statement issued from Wimbledon said.

The tennis bodies accuse beoutQ of “brazenly stealing” the broadcast feeds of international tennis tournaments and distributing them illegally on Arabsat’s satellite platform over the past year.

“Industrial-scale illegal piracy of this nature is of great concern as it risks significantly damaging the value of the commercial broadcast rights that tennis governing bodies and rights holders around the world rely on to fund the sport at a professional and amateur level,” the organisations added.

On 8 July, the German football association, the Deutsche Fußball Liga (DFL), joined the growing list of sports organisations angered by the pirate TV network’s content theft. “BeoutQ is in no way authorised by the DFL to distribute Bundesliga content, and the DFL is already active and reserves the right to take further measures to protect its rights and the rights of its licensee,” the said in a statement.

Qatar based beIN Media holds the exclusive MENA rights to broadcast and stream a range of sporting events including the Bundesliga, tennis from Wimbledon, the ATP World Tour, and World Cup football. However, beIN Media, along with its sister news organisation Al Jazeera, is blocked in Saudi Arabia under a trade and diplomatic boycott imposed on Qatar 13 months ago.

It remains unclear who owns or operates beoutQ. Even though the year-old TV network claims to hail from Cuba and Columbia, beoutQ channels are allegedly broadcast via regional satellite operator Arabsat, which is headquartered in Riyadh and part-owned by the Saudi government. beIN Media has repeatedly requested Arabsat to stop beoutQ’s transmissions.

Denying any claims of complicity, Saudi Arabia’s ministry said: “The government of Saudi Arabia is and will remain devoted to protecting IP rights within the country.” It emphasised the Saudi Ministry of Commerce has seized thousands of illegal set-top boxes in anti-piracy crackdowns.