Deutsche Welle cuts Astra to save costs | News | Rapid TV News
By continuing to use this site you consent to the use of cookies on your device as described in our privacy policy unless you have disabled them. You can change your cookie settings at any time but parts of our site will not function correctly without them. [Close]
Germany’s international broadcaster Deutsche Welle (DW) has terminated the satellite transmission of its TV channel DW-TV in Europe on Astra (19.2° East) in January for financial reasons. “We have to use our limited resources in an efficient and effective way. The transmission costs alone amounted to three quarters of a million euros,” DW’s general director Erik Bettermann told German trade newsletter proMedia.
”We’d rather put this money into our programmes, for example into a two-channel strategy for Asia,” Bettermann explained. He added that it has to be taken into consideration that Germany’s public broadcasters ARD and ZDF are also available on Astra. “As DW-TV takes over programmes from both public channels, but must not broadcast in direct competition with them in Germany, extensive changes to DW-TV’s programmes would have been necessary to prevent content from ARD and ZDF to be receivable on DW-TV in Germany.”

Since 1 January, DW-TV has only been available in Europe on Hot Bird (13° East). However, the transponder the channel occupies on the Eutelsat satellite has recently been hit by jamming several times. “Eutelsat has detected that the jamming comes from Iran,” said Bettermann.

“When it happened during the revolution anniversary celebrations, I have protested at Iran’s ambassador in Berlin. In response, we have received a complaint about our alleged biased reporting,” said Bettermann. “At least the EU foreign ministers have compiled at the request of international broadcasters a resolution condemning such interventions against the freedom of opinion.”